onsdag 15. april 2009

Verdens vanskeligste yrke?

Det er ikke så greit å være lærer om dagen. I den seinere tida har vi fått så hatten passer. Vi skal få straffekarakterer, mener Frp, og en unge voksne er lut lei av dårlige lærere. Jeg syns jeg hører en kongelig med whiskey-stemme. Det er ikke mange mennesker i Norge som får så mye offentlig drit slengt etter seg. Og hva gjør jeg som lærer? Jeg lukker øyne og ører og går til jobben min som jeg egentlig liker.Men jeg kan jo prøve å ta igjen: Hrrrm harrrr… Jeg er lut lei av dårlige elever og dårlige foreldre, og Frp! Hjelper det? Nei. Jeg mener det vel ikke heller, for det er mange gode elever og mange flotte foreldre jeg møter i jobben min. Og jeg er jo et elskelig vesen. Nei, det der har jeg aldri sagt!

Nytt forsøk: Ethvert yrkesmenneske ville stupt inn i en tung sykemelding dersom man hadde fått tilsvarende offentlige skyllebøtter på jobben. Kanskje jeg skal gjøre som folk flest ville gjort: sykemelde meg? Hm. Nei. Da har jo terroristene fått det som de vil.Hva med å oppfordre lærer-Norge til å finne seg andre jobber, eller pensjonere seg så fort som mulig? Så kan barna og ungdommen slippe den kjedelige skolen. Jo, kanskje, men hvordan vil det gå med Norge da? Frp-nivå de neste hundre åra?Det er altså ikke så lett å forsvare seg mot en slik motstand. Jeg kryper i dekning med tette ører og lukkede øyne og håper det går over.

Men det vil jeg ha sagt: Læreryrket er kanskje verdens vanskeligste yrke. Har du prøvd å lede mennesker? Det er vanskelig, det. Snakk med ledere, og spør dem om de syns de lykkes i jobben. Et fåtall vil si de lykkes fullt ut. Og hvis du snakker med medarbeiderne deres, vil veldig mange være lut lei dårlige ledere.Å være lærer er å være leder pluss pluss. En leder i en bedrift jobber for at medarbeiderne skal nå felles mål for bedriften. Hvis de ikke jobber mot dette målet, må de slutte. I skolen jobber læreren for at eleven skal nå sine personlige mål innenfor mange fagområder. I tillegg skal læreren sørge for at eleven utvikler seg til et selvstendig, klokt, samfunnsengasjert, empatisk, faglig dyktig, veltrent, språkkyndig, ikt-dyktig og velfungerende menneske, med de rette holdningene. Læreren skal redde verden. Prøv å lykkes med den oppgaven!

Læreren må altså være superhelt med faglige og pedagogiske evner på guddommelig nivå. Når vi har behov for hundretusenvis av lærere i Norge, skjønner vi at det er langt mellom disse guddommelige superheltene.La oss snakke om læring og lærere. La oss diskutere offentlig hva som skal til for at skolen skal bli god med gode lærere. La oss bli enige om noen prinsipper som vi vanlige lærermennesker kan følge. Men slutt å breke med whiskey-stemmene. Det fører ikke til en bedre skole for noen av oss.

Rune Sørensen
lærer

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar